Søk

SITT MINDRE. GJØR MER.

En inaktiv hverdag har stor innvirkning på forventet levetid og livskvalitet.

 

AV: Mads Bay | 06.08.2021 | 4 minutter lesing

 

Akkurat nå er tiden rett for å ta grep som gjør at du får gjort mer. Er du på hjemmekontor nå, er sjansen stor for at du fremover vil ha en hybridkontor løsning. Hjemmekontor er behagelig og det er lettvint. Kanskje litt for behagelig for mange? Ikke må jeg gå til jobben, til toget, til bilen, gå trapper eller gå til lunsj. Resultatet blir for lite aktivitet, og det bringer som du vet ikke noe godt ved seg. Det er mange kropper som sitter for mye på kontoret også, så de fleste har noe å gå på.  

 

En inaktiv hverdag har stor innvirkning på forventet levetid og livskvalitet. Det høres dramatisk ut kanskje, men her er det konsensus i forskermiljøene. Inaktivitet gir signifikant negativt utslag når det gjelder utvikling av muskel og skjelettplager i rygg, nakke og skuldre. Ikke like kjent er at aktivitet forebygger en rekke plager og sykdommer, som fordøyelsesplager, diabetes, noen typer kreft, fedme, hjerte og karsykdommer, og ikke minst depresjon.

 

Det merkelige er at bare en av ti som har hev-senkbord, bruker det aktivt. Er det uvitenhet eller latskap?

 

Hva kan vi gjøre med dette?

Plagene som nevnes vil de færreste ha hvis de kan velge. De gode nyhetene er at det mulig å gjøre noe med mengden inaktivitet. Det er ganske lett også, men det krever at man faktisk ønsker å endre noe. Gevinsten er stor, og dersom man bestemmer seg og tar grep, vil man oftest merke endring fort. Gå en tur i løpet av arbeidsdagen. Det gir bedre blodsirkulasjon, bedre oksygenopptak, styrker muskulaturen og gir også en stor mental verdi. Vi «rydder opp» i hodet når vi beveger oss. Ta trappen når du kan. Har du et hev-senkbord, bruk det! Dette verktøyet et hev senk bord er, har et enormt potensiale for å skape bevegelse og variasjon i din hverdag. Det merkelige er at bare en av ti som har hev-senkbord, bruker det aktivt. Er det uvitenhet eller latskap? Hva skjer om vi bruker bordet, og står to timer hver dag.Du reduserer risikoen for plagene nevnt tidligere. Du bedrer blodsirkulasjon og oksygenopptaket til hjernen, og det gjør deg mer effektiv. Du blir garantert mer opplagt, og da spesielt på tider du ofte kjenner deg flat, som f.eks. etter lunsj. Fordøyelsen bedres, og det er en vesentlig del av hvordan kroppen har det. Bonusen er at du trener mens du jobber! Ja, faktisk, det er god trening å stå. En engelsk undersøkelse viser at to timer stående arbeid pr dag tilsvarer mellom fem og åtte maraton på et år! Forbrenningen din øker radikalt når vi reiser oss. Menneskekroppen er helt lik i dag som for ti tusen år siden. Den er laget for å spare energi for at vi ikke skal sulte i hjel. Når vi setter oss ned, da stopper forbrenningen av fett helt opp.

 

Hvordan kommer jeg i gang, og hvor mye skal jeg stå?

Vi er alle forskjellige og vi har forskjellig utgangspunkt. Det er uansett lurt å begynne litt forsiktig, for deretter å øke om man ønsker det. Helt konkret er følgende en god start.

På hjemmekontoret:

Start dagen med en gåtur i nærområdet hjemme. Når du så kommer frem til hjemmekontoret for dagens oppgaver, start dagen med en liten time ståing. Kjøkkenbenken kan være et egnet sted å stå og jobbe, og er den opptatt er strykebrettet en løsning, om du da ikke har skaffet deg et ståbord hjemme allerede? Når det er tid for lunsj, er det det selvsagt fint om du tar deg tid til en liten tur ut rundt kvartalet for frisk luft og litt dagslys. Husk så at den neste timen med ståing er det ypperlig å ta rett etter lunsjen. Når arbeidsdagen så er over er det en fin markering å ta en tur ut igjen for å «gå hjem fra jobben». Ja det høres banalt ut men har du prøvd? Jeg lover, det vil gjøre at du legger igjen jobben der den hører hjemme – nettopp på jobben.

På kontoret:

Kjør bordet opp når du går hjem fra jobb. Da minner du deg selv på at, «ja! Jeg skulle stå litt». Stå gjerne en time før du kjører bordet ned. Kjør bordet opp igjen før du går til lunsj. Da husker du å bli stående når du kommer tilbake fra lunsj. Fordøyelsen får nå god hjelp til å gjøre maten om til energi. Klarer du en time vil du også oppleve å unngå trøttheten som ofte slår til en liten stund etter lunsj.

 

Hva nå?

Alle endringer forutsetter at vi forandrer på noe, og at vi ønsker endringen. Her er det enkelt å gjøre en stor endring i eget liv. Sørg for at du går en tur hver dag. Bruk dine tilpassede løsninger hjemme, og bruk hev-senkbordet på jobben. Start i dag, og lykke til.

 

Legg igjen din kommentar
banner
banner
Filters
Sort
display